Elektronik ve otomotiv endüstrisindeki dev markalarıyla dikkat çeken Güney Kore, dış ticaret konseptli kalkınma stratejisiyle girişimcilere her sektörde fırsat sunuyor.

Nesim AKIN- Deniz İYİDOĞAN

Devletin adı   : Güney Kore
Yönetimi       : Cumhuriyet
Başkenti       : Seul
Resmi dili     : Korece
Ticari dil       : İngilizce
Dini               : Budist ve Hrıstiyan
Para               : Won (KRW)
Yüzölçümü    :  99.601 km²
Nüfus             :  50.859.000
GSYİH          : 1.509.632 milyon $ )
KBGSYİH     : 29.682 dolar
Büyüme Oranı:  % 3.4
Saat farkı         : 6 

Ekonomik potansiyeliyle Asya’da yıldızı parlayan ülkelerin başında gelen Güney Kore, dünya ekonomi devleri liginde de 11. sırada… İhracata dayalı bir büyüme stratejisini başarıyla uygulayan ülke, özellikle, elektronik, otomotiv, gemi yapımı, makine, petrokimya ve robotik gibi sektörlerdeki rekabetçi performansıyla dikkat çekiyor.
Güney Kore, resmî adıyla Kore Cumhuriyeti, Doğu Asya'da Kore Yarımadası'nın güneyinde kalan bir devlet. Güney Kore'nin komşu devletleri batısında Çin Halk Cumhuriyeti, doğusunda Japonya ve kuzeyinde Kuzey Kore. Güney Kore ılıman iklim kuşağında kalıyor ve ülke arazisi dağlık topraklardan oluşuyor. 
Kore II. Dünya Savaşının ardından Sovyet ve ABD'nin askeri güçlerinden kurtuluşu ve işgalinden sonra, Kuzey Kore ve Güney Kore'ye bölündü. Güney Kore, 1948 yılında kuruldu. 1950 yılında Kuzey Kore’yle yaptığı savaştan sonra Güney Kore ekonomisi önemli ölçüde büyüdü ve gelişmiş bir ekonomiye ve tam demokrasiye sahip oldu.  
Güney Kore, başkanlık sistemine göre yönetilen ve 16 idari bölüm içeren bir cumhuriyettir. 

50 milyonluk nüfusu ve 100 bin km²’lik alanıyla görece küçük bir ülke olmasına rağmen Güney Kore, dünyanın en büyük 11. ekonomisi ve 5. ihracatçısı… Ülkenin dış ticaretle kalkınması ve ekonomik gelişmesi için dış ticarete ihtiyaç duyması, Güney Kore’yi hem ihracat, hem ithalat için cazip bir pazar haline getiriyor. Satın alma gücü paritesine göre, kişi başı geliri 35 bin doları bulan ülke, Türk girişimcilerinin hemen her sektörde faaliyet gösterebilecekleri bir pazar görüntüsü veriyor.
 
Türk malı algısı nasıl?
Türkiye’nin Kore Savaşı’na bir tugayla katılması ikili ilişkilere olumlu bir hava getirmiş ve 1957 yılında diplomatik ilişkiler kurulmuş. Bu itibarla, Güney Koreliler, Türkleri kan kardeşleri olarak görüyor. Bu itibarla, son yıllarda kamu ve özel sektör işbirliğiyle dünyanın dört bir yanında oluşmaya başlayan Türkiye markası ve Türk malı algısının, Güney Kore’de sahip olduğumuz olumlu imaja katkı sağladığı söylenebilir.
 
Ticaret hacmi
Türkiye’yle G. Kore arasındaki ticarette 2000’li yıllardan beri sürekli artış gösteren bir trendi görmek mümkün. Hacim artsa da G. Kore, dış ticaret açığı verdiğimiz ülkelerden biri…  İki ülke arasında Mal Ticareti Anlaşması”nın yürürlüğe girdiği 2013 yılında, Güney Kore’ye ihracat 460 milyon dolar olarak gerçekleşirken, aynı yıl ithalat ise 6 milyar doları bulmuş. 2015 yılında ise ihracat önceki yıla kıyasla % 20,9’luk bir artış göstererek 569 milyon dolar olarak gerçekleşmiş. 2016 yılının ilk 10 ayında Güney Kore’ye olan ihracat, bir önceki yıla kıyasla % 1,2 azalarak 443 milyon dolar seviyesine geriledi. 

Kuyumculuk potansiyeli
Ülkede lüks tüketime olan ilginin artması, altın ve mücevhere olan talebi de pozitif etkiliyor. Özellikle, Batı kültürüne açık orta kesim arasında gümüş, beyaz altın ve pırlanta kullanımı yaygınlaşıyor.  Wolgok Kuyumculuk Sanayi Enstitüsü 2016 yılı raporuna göre, sektörün 2015 yılındaki pazar büyüklüğü, yaklaşık 5 milyar dolar civarındadır. Evlilik hediyesi olarak (iki aile içinde) alınan kuyumculuk eşyasının sektör içindeki payı ise  % 27 seviyesindedir.  Araştırma raporu verilerine göre, 2014 yılı sonu itibariyle sektörde kayıtlı firma sayısı 15.076’dır. Bu firmalardan 1.567’si üretici, 2.358’i toptancı ve geriye kalan 11.151’i ise perakendeci olarak hizmet veriyor.